Saturday, July 11, 2009

Cinta ini

Entah mengapa hati ummi begitu berkecamuk. Keliru. Ummipun semakin tidak mengenali hati sendiri.
Tika ini secangkir kopi mahupun biskut tenaga tidak akan mampu lagi memberi secebis kegembiraan kepada hati ummi.
Ummi resah.... mencari-cari hatinya yang hilang. Mengingat sebaris kata yang pernah bersemadi dihatinya 'Kecintaan kepadaMu, Kebahagiaan di hatiku' ummi kian sayu.
Siapapun tidak dapat membantu kini, ummi perlu mencari semula cintanya yang hilang. Cinta itu hilang bukan kerna salah sesiapa, tetapi kerna sikap ummi sendiri yang tidak ambil peduli. Ummi akur..... cinta ini lebih dulu singgah dihati ummi ..... sebelum ummi merasai nikmatnya kopi bersama biskut tenaga.
Cinta ini suatu ketika dulu pernah menjadi penghibur lara ummi, pengubat luka ummi, cinta ini juga menjadi peniup semangat ummi, lebih penting lagi, cinta ini memberi kemanisan kepada jalan hidup ummi.
........ dan tiba-tiba saja hujan air mata ummi selebat heavy rain di musim summer.

Ya Allah ...... jangan engkau jauhkan hatiku dari cintaMu.

Nekad

Ummi semakin nekad. Cinta itu perlu diraih kembali. Cinta yang satu ini menjadikan ummi amat berbahagia. Bahagia dengan cintaNya. Bahagia juga dengan setiap anugerahNya. Daripada cinta ini jugalah ummi belajar mencintai dan dicintai, memesrai dan dimesrai.
Cinta ini sememangnya amat bererti dalam lipatan sejarah hidup ummi. Tanpa cinta ini ummi tidak mungkin tulus dalam cinta.

Ya Allah..... Ya Rahman....... Ya Rahim.
Permudahkanlah urusanku. Bantulah akan daku Ya Allah. Tiada padaku daya dan kekuatan, melainkan daya dan kekuatanMu Ya Rahman. Jangan Ya Allah.... jangan engkau biarkan nasibku ditentukan oleh diriku sendiri...walau kadar sekelip mata atau kadar masa yang lebih pendek dari itu.

Dekatkanlah hatiku denganMu ya Allah..... hampirkan hatiku dengan keluargaku keranaMu ya Allah. Tautkanlah ikatan kasih sayang antara kami serta juga dengan hati-hati yang mencintaiMu.....YaRahman.
Ameen.











Terkadang biskut tenaga inilah menjadi pendorong untuk ummi terus berusaha meraih kasih sayangNya.





Renungan

Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.
Quran 94: 6

Ada kasih sayang Allah swt dalam kesulitan yang membentang.Ibarat kerdipan mata dalam sekejap terbentang kumudahanNya. Dekatkanlah hatimu pada sumber kekuatan, nescaya dirimu akan kuat.


ummi.
selaut kasih. meniti tirai harapan





1 comment: